سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب به عنوان ماده ای مهم مطرح بوده و در رنگ آمیزی و چاپ پارچه استفاده می شود. نقش این ماده در تصفیه آب، تبدیل ناخالصی های معلق به ذرات بزرگتر تبدیل میباشد این امر موجب میشود این ناخالصی ها به راحتی در ته مخازن قرار بگیرند (یا فیلتر شوند) و یا به عبارتی دیگر آسان لخته شوند. تصفیه آب با استفاده از سولفات آلومینیوم (VI) سبب می شود که گونه های پلی آلومینیوم را که واکنش شیمیایی دارند با سرعت بیشتری جذب می شوند.

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

تحقیقات انجام شده در خصوص قدرت حذف کدورت با آلومینیوم سولفات

کلوئیدها ذرات معلق کوچکی در آب هستند که به دلیل وزن سبک و پایداری نمی توانند به صورت طبیعی ته نشین یا خارج شوند. این ذرات تا حدی پایداری دارند و باعث کدورت آب می شوند. برخی نگرانی ها در مورد کارایی حذف کلوئید در تصفیه خانه های آب ایران وجود دارد. در یک مطالعه علمی که در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران انجام گرفت نشان داد، کارآیی سولفات آلومینیوم و کلرید پلی آلومینیوم در مقادیر مختلف pH و مقدار منعقد کننده به منظور یافتن شرایط عملیاتی مطلوب برای آبهای با کدورت کم تا زیاد بررسی شد و نتایج نشان داد که روند انعقاد می تواند با استفاده از سطوح نسبتاً کم سولفات آلومینیوم (10 تا 20 میلی گرم در لیتر) از بین بردن کدورت از آب های کدورت کم تا متوسط بسیار خوب عمل کند. هنگامی که کدورت های اولیه آب به 500 و 1000 NTU افزایش یافت ، بازده حذف کدورت همچنان بالا بود. بیشترین راندمان حذف کدورت برای آلوم و 9/82 تا 9/9 درصد برای کلرید پلی آلومینیوم در محدوده کدورت اعمال شده بود. محدوده حداکثر pH برای حذف کدورت با استفاده از آلوم 5-6 گزارش شد. راندمان حذف کدورت برای پلی آلومینیوم کلراید در مقایسه با سولفات آلومینیوم در شرایط مطلوب بیشتر بود. راندمان حذف کدورت برای تأمین محدودیتهای ملی آب آشامیدنی ایران (5 NTU) در دوز آلوم و PAC مطلوب برای آبهایی با کدورت اولیه 10-100 NTU کافی بود. استفاده از 5 میلی گرم در لیتر آهک به عنوان یک کمک انعقادی می تواند در برخی موارد رفع کدورت را تأیید کرد.

در تحقیق دیگری با استفاده از آلوم و سولفات آهن ، نتایج نشان داد میانگین بازده برای منعقد کننده سولفات آهن در مقایسه با آلوم بالاتر بوده است.
راه کاهش مصرف آلوم در صنعت تصفیه آب با استفاده از مدل سازی
تعیین دوز بهینه انعقادی مسئله خاصی است که در فرآیندهای تصفیه آب مورد توجه قرار می گیرد. دوز انعقادی با کیفیت آب خام مربوط و همچنین برخی دیگر از پارامترها مانند کدورت ، pH ، دما و رسانایی ارتباط دارد. مدلی بر اساس داده های فرآیند فعلی ثبت شده در تصفیه خانه ای واقع در مرکز مراکش به همین منظور ارایه شده است. این مدل غیرخطی مربوط به کدورت ، pH و پارامترهای دما است. مقایسه دوزهای آلومینیوم اندازه گیری شده و دوزهای آلوم محاسبه شده توسط این مدل نتیجه بسیار جالبی را نشان می دهد. در حقیقت، مدلسازی می تواند بیش از 10 درصد از مصرف سولفات آلومینیوم بکاهد. بنابراین ، این مدل می تواند در تعیین دوزهای آلومینیوم در دیگر تصفیه خانه ها تعمیم یابد.

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

کاهش مصرف آلوم در صنعت تصفیه آب با استفاده از مدل سازی
دوز انعقادی با کیفیت آب خام مربوطه و همچنین برخی دیگر از پارامترها مانند کدورت ، pH ، دما و رسانایی ارتباط دارد. مدلی بر اساس داده های فرآیند فعلی ثبت شده در تصفیه خانه ای واقع در مرکز مراکش به همین منظور ارایه شده است. این مدل غیرخطی مربوط به کدورت ، pH و پارامترهای دما است. مقایسه دوزهای آلومینیوم اندازه گیری شده و دوزهای آلوم محاسبه شده توسط این مدل نتیجه بسیار جالبی را نشان می دهد. در حقیقت، مدلسازی می تواند بیش از 10 درصد از مصرف سولفات آلومینیوم بکاهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.