سیستم اسمز معکوس RO

اسمز معکوس یا همان RO که مخفف Reverse Osmosis می باشد فرایندی است که برای حذف جامدات محلول از آب  (TDS) استفاده می شود. اساس کار در سیستم های RO استفاده از نیروی محرکه ی فشار در یک غشای نیمه تراوا می باشد. غشاها یا همان ممبرین های مورد استفاده از جنس پلی آمید می باشند که با خواص آبدوستی و با استفاده از مکانیزم حلالیت و نفوذ باعث شیرین سازی آب و حذف نمک های محلول در آب می شوند. فشار مورد نیاز برای فرایند شیرین سازی و تصفیه توسط پمپ های فشار قوی تأمین می شود.

در بسیاری از واحدهای تصفیه پساب به منظور استفاده مجدد، لازم است تا در مرحله ی نهایی میزان TDS آب کاهش یابد تا در قسمت های مختلف نظیر واحد تولید آب دمین یا به عنوان آّب جبرانی واحد خنک سازی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از بهترین روش های موجود در حال حاضر بهره گیری از سیستم های اسمز معکوس می باشد.

روش عملکرد سیستم های RO

نیروی محرکه مورد نیاز در فریند RO ، فشار می باشد. فشار مورد نیاز از طریق پمپ های فشار قوی تأمین می گردد. ممبرین های RO از یک لایه ی پلیمری نیمه تراوا ساخته شده اند که امکان حذف املاح جامد محلول را میسر می کند. آب پس از گذر از مراحل پیش تصفیه وارد پمپ های فشار قوی شده تا فشار آن به فشار مورد نیاز افزایش یابد. فشار مورد نیاز بستگی به مشخصات آب یا پساب خام دارد و توسط نرم افزار های ارائه شده از سوی سازندگان ممبرین ها محاسبه می شود. سپس آب وارد محفظه های فشار می شود که ممبرین های RO درون آن قرار دارند. آب ورودی توسط ممبرین ها به دو جریان تصفیه شده و پساب تقسیم می شود. به منظور جلوگیری از بروز گرفتگی بر روی ممبرین ها از مواد شیمیایی نظیر ضد رسوب یا همان آنتی اسکالانت در ورودی سیستم استفاده می شود.

انتخاب صحیح غشا یا همان ممبرین

طراحی صحیح و اصولی واحد های اسمز معکوس باعث بالا رفتن عمر ممبرین ها می شود. ممبرین های RO دارای قیمت قابل توجهی هستند و در صورت عدم طراحی صحیح عمر آن ها کوتاه خواهد بود. این موضوع در خصوص سیستم های تصفیه پساب دارای اهمیت بسیار فراوانی می باشد. زیرا پساب خروجی از تصفیه خانه علیرغم عبور از واحدهای پیش تصفیه نظیر DAF، DMF، GAC و حتی  UF دارای پتانسیل بالایی از نظرایجاد گرفتگی در ممبرین می باشد. بنابراین لازم  است تا در فرایندهای استحصال پساب از ممبرین هایی استفاده شود که دارای مقاومت بیشتری در برابر انواع گرفتگی هستند. سازندگان معتبر ممبرین مدل های خاصی برای این منظور ساخته و به بازار ارائه نموده اند.

علاوه بر نوع ممبرین پارامتر بسیار مهم دیگر در طراحی سیستم های RO فلاکس می باشد. فلاکس در واقع به دبی عبوری ار واحد سطح در واحد زمان گفته می شود. به بیان ساده تر تعیین فلاکس تعیین کننده ی تعداد ممبرین های مورد نیاز در یک پروژه خاص می باشد. این موضوع در خصوص سیستم های استحصال پساب یا همان استفاده مجدد از فاضلاب دارای اهمیت بالاتری است. زیرا در صورتی که فلاکس عدد بالایی در نظر گرفته شود (تعداد ممبرین ها پایین تر از حد مورد نیاز باشد) ممبرین ها به سرعت دچار گرفتگی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان اسن شرکت تماس بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک واحد اسمز معکوس شامل پمپ های تغذیه، فیلتر کارتریجی، پکیج های تزریق مواد شیمیایی، ممبرین، محفظه فشار(پرشر وسل)، پمپ فشار قوی و … می باشند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی سیستم های اسمز معکوس RO با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

همچنین به منظور آگاهی بیشتر در خصوص سیستم های RO به قسمت مقالات مراجعه فرمایید.

reverse osmosis system سیستم اسمز معکوس

reverse osmosis system سیستم اسمز معکوس

 

برندهای ممبرین RO  را میتوانید از اینجا دنبال کنید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.