روش DAF برای جداسازی روغن و مواد آلی از فاضلاب

روش DAF یا همان استفاده از هوای محلول برای شناورسازی یکی از مهم ترین مراحل پیش تصفیه در سیستم های استفاده مجدد از فاضلاب یا همان استحصال پساب می باشد. زمانی که پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب دارای مقادیر چربی و مواد آلی COD می باشد نمی تواند به صورت مستقیم وارد مراحلی نظیر UF یا MBR شود. زیرا ممبرین های UF دارای محدودیت هایی در خصوص میزان روغن و موارد آلی ورودی می باشند.

یکی از بهترین فرایندها برای کاهش میزان بار مواد آلی و روغن استفاده از روش DAF یا همان شناورسازی با هوای فشرده می باشد.

روغن و چربی موجود در فاضلاب های صنعتی به سه شکل آزاد، امولسیون و محلول یافت می شود. برای جداسازی روغن آزاد معمولا از روش هایی نظیر API و CPI استفاده می شود. اما جداسازی روغن امولسیونی از پساب توسط این روش ها ممکن نیست و برای جداسازی این نوع روغن از روش DAF استفاده می شود.

روش عملکرد سیستم DAF

سیستم DAF یا شناورسازی با هوای محلول یکی از فرآیندهای جداسازی مواد روغنی و ذرات و مواد شناوری است که دانسیته ای نزدیک به آب دارند. به دلیل نزدیک بودن دانسیته امکان جداسازی آن ها از طریق روش های معمول که بر پایه ی اختلاف دانسیته استوار هستند میسر نیست. در این روش هوای فشرده با فشاری در حدود bar 6 در پساب روغنی حل می گردد. طبق قانون هنری میزان حلالیت گاز در مایع در فشارهای بالاتر، بیشتر می گردد. پس از انجام  فرآیند  انحلال گاز، پساب یکباره در فشار محیط رها می شود که نتیجه ی آن خروج گازهای حل شده در فشار بالا، از توده ی سیال به صورت حباب های ریز می باشد.مخازن مربوط به عملیات DAF از نظر شکل ظاهری بصورت استوانه ای، مکعبی و سیلندری ساخته می شوند.

مخازن کوچک را می توان هم استوانه ای و هم مکعبی ساخت. اما مخازن بزرگ بهتر است استوانه ای طراحی شوند. چون یکنواختی عملیات DAF در تمام نقاط مخزن عامل مهمی است و با افزایش ابعاد مخزن این یکنواختی کاهش می یابد. از نظر هندسی در مخازن استوانه ای فاصله محور استوانه تا شعاع در تمام نقاط برابر است. تمرکز این عملیات در محور وسط استوانه شرایط یکنواختی برقرار خواهد کرد. این شرایط برای مخازن مکعبی وجود ندارد البته مخازن مکعبی که توسط شرکت های صاحب تکنولوژی و آزمایشگاه های مجهز طراحی شده اند ، در دبی های زیاد، به جای یک مخزن بزرگ ، چندین مخزن مکعبی کوچک بصورت موازی قرار می گیرند .

تجهیزات مورد نیاز در سیستم DAF

پمپ فشار، سیستم تزریق هوا، مخزن اشباع سازی، رگولاتور فشار و مخزن شناور سازی(دارای پخش کننده جریان ورودی) و پاروی چربی گیر

مزایای استفاده از سیستم DAF در فرایندهای استحصال پساب

  • راندمان بالا در حذف روغن، چربی، مواد معلق و مواد آلی
  • جلوگیری از وارد آمدن شوک به واحدهای غشایی
  • فضای نسبتا کم اشغالی
  • افزایش عمر ممبرین های UF یا MBR
  • عدم نیاز به سیستم های گران قیمت ازن ژنراتور برای حذف COD

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی سیستم های DAF با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

همچنین به منظور آگاهی بیشتر در خصوص سیستم های DAF به قسمت مقالات مراجعه فرمایید.

 

چربی گیر فاضلاب صنعتی daf

چربی گیر فاضلاب صنعتی daf

daf چربی گیر پساب صنعتی

daf چربی گیر پساب صنعتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.