روغن‌زدایی از آب کندانس

از آن‌جا که آب کندانس ارزش بسیار زیادی از نظر کارایی و بازدهی سیستم‌های بخار دارد، بازگرداندن آن به سیستم می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به انرژی و تعمیرات سیستم بخار شود. بازگرداندن آب کندانس از مبدل‌های حرارتی و تجهیزات فرآیندی هم می‌تواند موجب افزایش بازدهی سیستم شود و هم می‌تواند باعث افزایش طول عمر کاری سیستم شود. اما در برخی مواقع احتمال ورود روغن‌های صنعتی به این آب نیز وجود دارد که در این حالت، چنین آبی را نمی‌توان برای بویلرها و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار داد و ضروری است که در طی یک فرآیند مناسب، روغن موجود را از آب ورودی به تجهیزات و دستگاه‌ها حذف گردد. در این زمینه بهترین پیشنهاد، استفاده از مبدل‌های رزینی است. رزین مصرفی در این تبادل‌کننده‌ها باید دارای خاصیت روغن‌دوستی باشد تا بتواند بطور مداوم روغن را از آب جدا کند.

روغن‌زدایی از آب کندانس

روغن‌زدایی از آب کندانس

 تجهیزات روغن‌زدایی

تجهیزات مورد نیاز برای سیستم شامل موارد زیر است:

ستون تبادل یونی که می‌تواند از جنس کربن استیل یا استنلس استیل باشد – رزین مناسب با خاصیت روغن دوستی – اسکیمر برای جمع آوری روغن

نحوه عملکرد:

همانطوری که اشاره شد، رزین مصرفی در این فرآیند باید خاصیت روغن دوستی داشته باشد. در این حالت سطح رزین، روغن را جذب کرده و لایه‌ای از روغن بر روی بستر رزینی تشکیل می‌شود. با بزرگ شدن این لایه، روغن از حالت لایه‌ به قطره تبدیل می‌شود. سپس این قطرات در سیستم رشد کرده و شناور می‌شوند. آنگاه به سمت بالا حرکت کرده و توسط اسکیمر جمع‌آوری می‌شوند. لایه‌های روغنی در اطراف رزین‌ها مجدداً رشد کرده و این فرآیند بصورت نامحدود مرتباً تکرار می‌گردد. آب تصفیه شده نیز می‌تواند بصورت پیوسته از سیستم خارج شود.

مزایا:‌

  • کارایی بالا در فرآیند روغن‌زدایی
  • سرعت بالای جریان فیلتراسیون
  • مصرف انرژی بسیار کم
  • عمر طولانی فیلتر
  • اضافه نکردن مواد شیمیایی
  • دور ریز آب بسیار کم
  • هزینه نگهداری پایین
  • ایجاد نکردن آلاینده‌های زیست محیطی

کاربرد در صنایع:‌

از این سیستم تصفیه می‌توان در تصفیه فاضلاب پالایشگاه‌ها و مراکز پتروشیمی – کارخانه‌های تولید روغن‌های خوراکی – تصفیه فاضلاب کارگاه‌های متالورژی و تولیدکنندگان امولسیون – حذف روغن از آب کندانس – روغن زدایی از آب تغذیه بویلر استفاده نمود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.