زلال ساز

زلال ساز یا همان Clarifier به منظور کاهش میزان جامدات معلق TSS و کدورت مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند عمدتا در انتهای تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی یا شهری و  به منظور کاهش میزان کدورت و جامدات معلق استفاده می شود. اما به طور کلی می توان از این فرایند در زمینه های دیگر نیز بهره گرفت. یکی از این موارد را می توان به تصفیه ی آب رودخانه به منظور استفاده در صنعت اشاره کرد. با توجه به اینکه آب رودخانه می تواند در اثر شرایط مختلف دارای کدورت و ذرات معلق بالایی باشد لازم است قبل از ورود به واحد صنعتی زلال سازی شود. همچنین در بسیاری از فرایندهای تصفیه مجدد پساب یا همان استحصال پساب نیاز است تا برای جلوگیری از بروز مشکل در فرایندهای غشایی نظیر UF یا MF از سیستم های زلال ساز استفاده شود.

مراحل مختلف سیستم زلال ساز

1- سیستم تزریق کوگولانت

در ابتدا و در مخزنی که flash mixer نامیده می شود مواد شیمیایی کوگولانت نظیر کلروفریک تزریق می شود. این تزریق درون مخزنی که مجهز به همزن دور تند می باشد انجام می شود. تزریق این ماده شیمیایی برای کمک به حنثی کردن بار سطحی ذرات معلق انجام می شود. همزن با دور تند و ایجاد اختلاط شدید باعث بهبود عملکرد خواهد شد.

2- سیستم تزریق فلوکولانت

پس از عملیات تزریق کوگولانت، پساب وارد مخزن دیگری می شود که در آن ماده شیمیایی پلی الکترولیت تزریق می شود. این مخزن مجهز به همزنی با دور کند می باشد تا لخته های ایجاد شده تخریب نشوند. در واقع تزریق پلی اکترولیت کمک می کند تا ذراتی که بار سطحی آن ها در مرحله ی قبل خنثی شده است به هم چسبیده و تشکیل لخته های بزرگتر دهند.

3- مخزن زلال ساز

در این مرحله پساب وارد مخزن بزرگتری می شود. با توجه به ابعاد پروژه و میزان دبی آب سازه ها میتوانند از جنس بتنی یا فلزی ساخته شوند. در مخزن زلال ساز به لخته ها زمان داده می شود تا در اثر نیروی وزن خود به صورت ثقلی ته نشین شوند. آب زلال شده از بالای مخزن خارج می شود و در مخزن دیگری ذخیره می شود.

 

تجهیزات مورد استفاده در سیستم زلال ساز شامل مخازن مورد نیاز برای تزریق کوگولانت و فولوکولانت و زلال ساز از جنس بتن یا فلز، پکیج تزریق کوگولانت شامل مخازن ذخیره مواد شیمیایی و پمپ های تزریق، پکیج تهیه و تزریق پلی الکترولیت، همزن دور تند و دور کند می باشد.

پسماند ایجاد شده که از پایین مخزن زلال ساز خارج می شود پس از آبگیری نهایی توسط فیلترهای دیسکی یا دکانتورهای سانتریفوژی به صورت کیک خشک دفع خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی سیستم زلال ساز می توانید به قسمت مقالات مراجعه فرمایید یا با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

clarifier سیستم زلال ساز

clarifier سیستم زلال ساز

سیستم زلال ساز clarifier

سیستم زلال ساز clarifier

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.