کربن فعال Activated Carbon

کربن فعال به محدوده وسیعی از مواد بی شکل با پایه کربنی گفته می شود که همگی دارای تخلخل بالا و سطح آزاد بین ذره ای زیاد هستند. کربن فعال را میتوان به وسیله کربنیزه کردن و تجزیه حرارتی مواد دارای ماهیت کربنی بدست آورد، که می تواند بصورت گرانولی یا پودری باشد.از کاربردهای آن میتوان به استفاده در جاذب ها، پایه کاتالیست ها، جذب آلاینده ها و … استفاده می شود. در صنعت تصفیه آب از کربن فعال جهت حذف طعم، بو، و کلر باقیمانده در آب استفاده می شود.ویژگی هایی از قبیل ساختار متخلخل و سطح فعال بالا، ظرفیت جذب بالا، قابلیت بازیابی و فعالسازی مجدد، پایداری زیاد و مقرون به صرفه بودن کربن فعال را به یک جاذب مناسب تبدیل کرده است.

انواع کربن فعال

انتخاب نوع مناسب اکتیو کربن به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ماده آلاینده بستگی دارد.  فرم های متداول کربن اکتیو شامل کربن اکتیو پودری، کربن اکتیو گرانول و کربن اکتیو میله ای (یا کربن اکتیو کبریتی) می باشد.
کربن اکتیو گرانولی از مواد خام  با کیفیت بالا مانند  زغال، چوب و یا پوست نارگیل تهیه می شود.ظرفیت جذب بالای کربن اکتیو گرانولی آن را به یک جاذب ایده آل جهت حذف آلاینده های مختلف از آب، هوا، مایعات و گازها و بهبود کیفیت مزه، رنگ و بو تبدیل کرده است.از این نوع کربن در صنایع تصفیه آب،تصفیه گازهای زائد، حذف جیوه در گازهای صنعتی، غذا و نوشیدنی ، بازیافت فلزات و حتی مصارف پزشکی استفاده می شود.
کربن اکتیو پودری مانند کربن گرانولی از مواد خام با کیفیت بالا مانند زغال و چوب و پوست نارگیل تهیه میشود.اندازه ذرات کربن پودری معمولا از سایز مش 80 (استاندارد آمریکا) کوچکتر می باشد که آن را برای تصفیه آب ایده ال می سازد.کربن پودری جهت بهبود کیفیت رنگ، بو، مزه و حذف ترکیبات آلی در تصفیه آب استفاده می شود.استفاده از کربن پودری از نظر اقتصادی و زیست محیطی مقرون به صرفه می باشد چرا که به دلیل کاهش هزینه های عملیاتی و حداقل لجن تولیدی، امکان حفاظت از منابع و تولید آب با کیفیت بالا را فراهم می کند.
کربن اکتیو میله ای معمولا از زغال، چوب و پوست نارگیل توسط بخار با دمای بالا فعال و تحت کنترل کیفی دقیق تولید می شود. این ویژگی ها، کربن میله ای را برای کاربردهای فاز بخار ایده آل می سازد. یکنواختی استوانه ای شکل، این کربن را، به ویژه در مواردی که احتمال افت فشار کم روی کربن فعال گرانولی وجود دارد ، مفید می سازد.

کربن اکتیو پودری، کربن اکتیو گرانول و کربن اکتیو میله ای