ازن زنی ozone

یکی از جدیدترین تکنیک‌‌های تصفیه و ضدعفونی کردن آب، استفاده از روش تزریق ازن می‌باشد. ازن گازی آبی رنگ با بوی زننده است. مولکول ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که این امر سبب ناپایداری شدید آن میشود. برای تولید ازن از یک منبع انرژی برای تجزیه مولکول‌های اکسیژن به اتم‌های اکسیژن استفاده می‌گردد. این اتم‌ها بر اثر برخورد با یکدیگر و واکنش با مولکو‌ل‌های اکسیژن، ازن را بوجود می‌آورند. ازن به‌دلیل ناپایداری زیاد یک میکروب‌کش بسیار مؤثر می‌باشد. مولکول ازن با حمله به جدارۀ سلول باکتری، موجب از هم گسیختگی غشای خارجی و مرگ باکتری می‌شود. در مورد ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز با از بین بردن پوشش پروتئینی، بافت آن‌ها را نابود می‌کند.
مهمترين موضوعي كه لازم است بخاطر داشته باشيم، اين است كه بسياري از مشكلاتي که در استفاده از ديگر گند زداها واكسيد كننده‌ها وجود دارد، در این فرآیند مرتفع شده است. مانند هر اكسيدكننده ديگر، هنگام استفاده از ازن در تصفيه آب، تعدادی فراورده جانبي نیز تولید می‌شود كه برخي از آنها باید از لحاظ بهداشتي مورد بررسی قرار گیرند.

برای اطلاعات بیش‌تر در این زمینه به بخش مقالات مراجعه نمایید.
از عمده‌ترین کاربردهای تزریق ازن می‌توان به ضدعفونی کردن آب آشامیدنی ، آب استخر و جکوزی، صنایع غذایی ، پرورش ماهی اشاره نمود.
تجهیزات مورد استفاده در این فرآیند ژنراتور تولید ازن می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.