تصفیه آب (Water purification)

یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای بشر دسترسی به آب سالم برای آشامیدن و استفاده در صنایع مختلف است. اما امروزه تامین آب سالم و با کیفیت با توجه به منابع محدود آب در سطح زمین یکی از چالش های مهم اکثر جوامع به ویژه کشورهای با آب و هوای خشک و یا در حال توسعه است. براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود 1.2 میلیارد نفر تحت تاثیر آب آلوده در سراسر جهان قرار دارند. برآورد شده است که 80 درصد از تمام بیماری ها در کشورهای در حال توسعه به وسیله آب نا سالم ایجاد می شود. امروزه جهت سالم سازی آب برای استفاده های گوناگون از روش های متعارف و پیشرفته همزمان استفاده می شود.

water-purification-تصفیه-آب

water-purification-تصفیه-آب

به سلسله عملياتي که به منظور متناسب سازي آب براي مصرف خاصش صورت مي گيرد، تصفيه آب Water purification مي گويند. تصفيه آب پلي است بين کيفيت منبع آب، با کيفيتي که از استانداردها انتظار داريم و به عملياتي گفته مي شود که بر روي آب انجام مي گيرد تا خصوصيات فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي آب را به حد استاندارد جهت مصارف مورد نظر برساند. تصفیه آب باعث از بین رفتن کدورت، مواد معلق، رنگ و طعم و بو، عوامل بیماری زا و باکتری ها، گازهای مزاحم، مواد سمی و همچنین کمبود و یا ازدیاد بعضی از مواد محلول موجود در آب می شود.

از تصفیه آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی، پرورش ماهی و در صنایعی مانند مرغداری، دامداری، پزشکی و داروسازی، نیروگاه ها و همچنین تصفیه پساب خروجی از تصفیه خانه های فاضلاب برای استفاده مجدد استفاده می گردد.

 

فرآیندهای مورد استفاده در تصفیه آب شامل:

مراحل فیزیکی مانند: حذف مواد درشت با آشغال گیر، ته نشینی، مخازن فیلتراسیون، تقطیر، سیستم های غشایی، گندزدایی با پرتو فرابنفش، الکترو دیالیز

مراحل شیمیایی مانند: انعقاد و لخته سازی، ازن زنی، تصفیه با کربن اکتیو، تعویض یونی، کلرزنی به روش های مختلف، سختی گیری

مراحل زیستی مانند: فیلترهای شنی و ماسه ای تند و کند، هوادهی

هر یک از مراحل فرآیندهای تصفیه متعارف آب مانند ذخیره سازی، ته نشینی و… یا روش های پیشرفته، میزان متفاوتی از مواد ناخواسته موجود در آب را می کاهند.

با توجه به مطالب گفته شده تصفیه آب را میتوان به بخش های زیر تقسیم بندی نمود:

تصفیه-آب-water-purification

تصفیه-آب-water-purification

  • پیش تصفیه (Pretreatment)
  • سیستم های غشایی (Membrane systems)
  • سیستم های تعویض یونی (Ion exchange)
  • گندزدایی (Disinfection)
  • تولید آب دمین (DMW)

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.