زلال ساز سوپر پولساتور

در زلال ساز پولساتور ته نشینی و لخته سازی با هم به صورت یکجا انجام می شود. این زلال ساز در دسته حوضچه های ته نشینی مرکب با پتوی لجن (sludge blanket) دسته بندی می شود. بین زلال سازها، سوپرپولساتور کارایی بیشتری نسبت به پولساتور و اکسیلاتور به دلیل وجود صفحات لاملا از خود نشان می دهد.

در این روش، آبی که از واحد انعقاد و لخته سازی گذر کرده از درون بستر لجن عبور می‌کند. به دلیل خاصیت چسبندگی لجن، لخته‌های آب، جذب بستر شده و آب زلال به طرف بالا جریان می‌یابد و زمان ته‌نشینی کاهش می‌یابد. جابجایی لجن، مانع متراکم شدن لجن‌های ته‌نشینی در کف حوض می‌گردد و تخلیه‌ی قسمتی از لجن که در اثر جذب مواد معلق، سنگین شده و ته‌نشین شده است به راحتی مقدور است. در زلال‌سازهای پولساتور آب مخلوط شده با مواد منعقدکننده از زیر بستر لجن و از طریق لوله‌های مشبکی وارد حوض می‌شود که در سرتاسر حوض تعبیه شده‌اند. بر روی روزنه‌ها نیز بفل هایی جهت کنترل سرعت آب قرار می‌گیرند. جهت کنترل میزان لجن نیز، قیف های در قسمت بستر وجود دارد که در صورت زیاد شدن حجم لجن، لجن به داخل قیف سرریز می‌کند و خارج می‌شود. آب زلال‌ شده نیز در قسمت سطحی این واحد توسط کانال‌های مشبک جمع‌آوری می‌گردد. پمپ خلاء موجود در این نوع زلال‌سازها نیز با عمل خلاء و رفع خلاء خود سبب نوسانات بستر لجن گشته و سبب سهولت در امر حرکت آب از بین بستر خواهد شد.

زلال ساز سوپر پولساتور زلال‌سازهای ته‌صاف پولساتور مزایا معایب

زلال‌سازهای ته‌صاف پولساتور

در این زلال سازها ورود آب مخلوط‌شده با مواد منعقدکننده از طریق کانال‌هایی انجام می‌شود که در سطح حوض قرار دارند و لوله‌هایی که در این کانال‌ها از بالا به پایین تا عمق بستر لجن امتداد می‌یابند. حرکت آب از پایین به بالا، حرکت لازم برای انعقاد آب در بستر لجن را تامین خواهد نمود. در این نوع زلال‌سازها، لجن اضافی که سبب افزایش عمق بستر می‌گردد در محفظه‌های خاص جمع‌آوری شده و تخلیه می‌گردد. جهت تخلیه‌ی لجن کف حوض نیز این کف را شیب‌دار ساخته و توسط لجن‌روب، لجن را در انتهای شیب در محفظه‌های مخصوص، جمع‌آوری و تخلیه می‌کنند و آب زلال‌شده نیز در قسمت سطحی این واحد توسط کانال‌های مشبک، جمع‌آوری می‌گردد.

برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب پولساتور

– زمان ته‌نشینی کوتاه
– حجم لجن اضافی کم می‌باشد.
– فضای کاری کمتری نیاز دارد.
– قدرت جداسازی مواد معلق آن از آب زیاد است.
– کم بودن سرمایه‌گذاری اولیه، خودکار بودن فرآیند و عدم نیاز به اوپراتور
– تجهیزات مکانیکی کمتری نسبت به مخزن ته نشینی دارد.
– هیچ قسمت متحرک در زیر آب وجود ندارد و تمام اجزای زیر آب با مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته میگردد.

معایب پولساتور

– انبساط لایه‌ی لجن نمی‌تواند از حد معینی تجاوز کند که در غیر این صورت باعث پراکندگی لجن می‌گردد.
– بهره‌برداری از آن نیاز به دقت و تجربه‌ی فراوان دارد.
– بهره‌برداری این گونه زلال‌سازها نیاز به تشکیل ابر لجن دارد. ایجاد این ابر نیازمند 7 تا 20 روز است بنابراین در صورت‌که کدورت تنها در مواقع خاصی از سال بالا می‌رود به دلیل عدم تشکیل پتوی لجن در اغلب مواقع سال، به محض بالا رفتن کدورت آب، این واحدها عملکرد خوبی نخواهند داشت. همچنان که برخی از تصفیه‌خانه‌های موجود کشور که با این سیستم ساخته شده‌اند همواره با مشکل مواجه هستند.
– بهره‌برداری و نگهداری این نوع‌زلال‌سازها، همکاری دائمی بخش آزمایشگاه و واحد شیمیایی محلول‌ساز و نمونه‌برداری‌های مداوم از لجن‌آب را می‌طلبد و از این جهت بهره‌برداری آن دارای مشکلات عدیده‌ای است.
– در صورت وجود گازهای فرار در آب، خصوصا آبی که مرحله‌ی هوادهی را طی نکرده باشد و آزادشدن این گازها از آب، ممکن است باعث پراکندگی پتوی لجن گردد.

زلال ساز سوپر پولساتور زلال‌سازهای ته‌صاف پولساتور مزایا معایب

زلال ساز سوپر پولساتور زلال‌سازهای ته‌صاف پولساتور مزایا معایب

قابلیت های زلال ساز پولساتور

این سیستم زلال ساز قادر به از بین بردن رنگ ، کدورت و مواد آلی است. این سیستم دقیقاً کارکردهای افزودنی های شیمیایی منعقد کننده، لخته ساز و جداکننده ی مواد جامد را که برای زلال سازی مطمئن و سازگار مورد نیاز است ، انجام می دهد. یک پتو لجن همگن برای لخته سازی بهینه در زلال ساز ایجاد می کند. عمل انبساط و انقباض لجن و نوسانات مورد نیاز برای عبور آب از بستر لجن توسط پمپ خلا ایجاد می شود.

مزایای سیستم SPC

*کاهش کدورت
* قابلیت حذف مواد جامد با میزان بالا
* حذف TOC تا 60٪
* مصرف پایین انرژی
* قطعات متحرک مستغرق وجود ندارد
* لخته سازی / زلال سازی یکپارچه در یک واحد

 

کاربرد

* زلال سازی آب های سطحی
* پیش تصفیه های غشایی
* صنایعی که نیاز به حذف بالای مواد معلق دارند

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.